آشنایی با سیستم پرونده الکترونیک

مدارک پزشکی الکترونیکی – مروری بر مقرون به صرفه بودن، کارایی، کیفیت مراقبت و قابلیت استفاده

 

خلاصه

 

سوابق پزشکی الکترونیکی (EMR)، همانطور که بیشتر شناخته می شوند، به سرعت در سطح جهانی پذیرفته می شوند تا از دسترسی به موقع به یادداشت ها و راهی ایمن تر و سریع تر برای انتقال اطلاعات اطمینان حاصل شود. این یک روش کارآمد برای ارائه مراقبت از بیمار است. با این حال، ادبیات موجود نیاز به تفسیر عینی دارد، با در نظر گرفتن اشکالات فراوان آن. کشورهای مختلف نیازها و مدل های ارائه مراقبت های بهداشتی متفاوتی دارند. به همین دلیل، سیستم های EMR در سراسر جهان متفاوت است. با گام‌های بزرگی که هر روز در استفاده از نرم‌افزار در زمینه‌های مختلف برداشته می‌شود، حوزه پزشکی باید به سرعت خود را با تغییرات وفق دهد. همه‌گیری COVID-19 این را به سطوح بیشتری از سازگاری سوق داده است. این مقاله به طور گسترده ادبیات موجود در مورد قابلیت استفاده و زمینه های کلیدی را که باید به آنها توجه کرد، مرور می کند. حوزه های کلیدی در نظر گرفته شده در این بررسی شامل مقرون به صرفه بودن، کارایی، بهبود کیفیت و قابلیت استفاده است. مقرون به صرفه بودن، کارایی و قابلیت استفاده ممکن است به طراحی و اجرای EMR بستگی داشته باشد. EMR می تواند کیفیت اسناد را بهبود بخشد. هنگامی که از اسناد EMR و کاغذی به طور همزمان استفاده می شود، گردش کار ناکارآمد می شود. در صورتی که کاربران نهایی در مراحل اولیه طراحی و اجرای EMR مشارکت داشته باشند، امتیاز قابلیت استفاده بهبود می یابد.

 

زمینه

 

استفاده از فناوری اطلاعات (IT) در مراقبت های بهداشتی یک زمینه به سرعت در حال توسعه است. پرونده الکترونیک پزشکی (EMR) یا پرونده الکترونیک سلامت (EHRs) بخشی از این تکامل است. EMR مزایای متعددی برای بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دارد. افزایش کارایی و اثربخشی با استفاده از EMR پیشنهاد شده است.

 

استفاده از EMR به طور قابل توجهی در طول همه گیری افزایش یافت و اکنون در سیستم ارائه مراقبت های بهداشتی یکپارچه است. اکثر بیمارستان ها در ایالات متحده در سال 2017 از EMR استفاده می کردند.[2] در عمل خصوصی، اعداد 80٪ – 86٪ برای راه اندازی و تطبیق سیستم بود.[3] با توجه به این افزایش استفاده، تعداد فروشندگان EMR افزایش یافته است. فروشندگان بستر را برای EMR فراهم می کنند. فروشندگان در آنچه که ارائه می دهند متفاوت هستند. برای اینکه یک پزشک یا سازمان فردی استفاده از EMR را در نظر بگیرد، باید چندین فاکتور مانند مقرون به صرفه بودن، کارایی، بهبودهای بالقوه در کیفیت مراقبت و سهولت استفاده را در نظر بگیرد. اینها به معنای فهرستی همه جانبه یا جامع نیستند، بلکه انتخاب برخی از حوزه های کلیدی توسط نویسندگان است.

 

مانند بسیاری از فن آوری های جدید، هزینه یک مانع است. در طول چند دهه گذشته، افزایش سریعی در هزینه های ارائه خدمات بهداشتی وجود داشته است. قبل از همه‌گیری COVID-19، هزینه‌های بهداشتی در کانادا حدود 4٪ در سال بود.[4] تا سال 2020، هزینه مراقبت های بهداشتی در ایالات متحده 4.1 تریلیون دلار (4.1 لک کرور) از 1.4 دلار (1.4 لک کرور) در سال 2000 بود.[5] هزینه های کوتاه مدت و بلندمدت اجرای EMR ضروری است. اگرچه مبالغ اولیه ممکن است کم باشد، اما زمانی که محافظت در برابر بدافزار، ارتقاء، نگرانی در مورد باج افزار و غیره را در نظر داشته باشید، هزینه های بلندمدت می تواند افزایش یابد. موجود است.[10] مطالعات مقرون به صرفه بودن می تواند آژانس ها و موسسات را در انتخاب بهترین گزینه برای نتایج بالینی مورد نظر سازمانشان راهنمایی کنند. مدیریت هزینه ها برای تضمین پایداری سیستم های مراقبت بهداشتی و به طور بالقوه پرداختن به گسترش موثر برنامه های پزشکی آنها کلیدی است.[11]

 

اجرای EMR می تواند جنبه های مختلف گردش کار، حجم کاری پزشک و بهره وری را تحت تاثیر قرار دهد. روند کار اغلب به دلیل مشکل در خواندن نوشته های پزشک یا دسترسی به یادداشت های کاغذی از بیمارستان دیگر کند می شد. اگر بیمارستان ها به صورت دیجیتال وصل شوند، این مشکلی نیست. انتخاب سیستم EMR ضروری است زیرا برخی از مطالعات نشان داده‌اند که تاخیرهایی وجود دارد که نیاز به زمان بیشتری برای مستندسازی دارد و زمان بالینی را با بیماران محدود می‌کند.

 

داده ها فقط به اندازه آنچه در سیستم EMR وارد می شود خوب است. کیفیت اطلاعات و کیفیت سیستم باید در اجرای EMR در نظر گرفته شود. کیفیت اطلاعات شامل اطمینان از صحت و کامل بودن داده‌های وارد شده، دسترسی آسان به اطلاعات، در دسترس بودن مداوم داده‌ها و محرمانه بودن داده‌های سلامتی است که کاربر نهایی برای رضایت از EMR نیاز دارد. این امر خرید و مشارکت در استفاده از EMR به طور مداوم را تضمین می کند. ارزیابی قابلیت استفاده EMR EMR را بر اساس جنبه های مختلف قابلیت استفاده آن ارزیابی می کند. روش های ارزیابی قابلیت استفاده به طور گسترده ای متفاوت است زیرا فقدان روش های استاندارد وجود دارد. کسب دانش در مورد ارزیابی قابلیت استفاده EMR به انتخاب، طراحی و اجرای EMR کمک می کند.

 

مقرون به صرفه بودن

 

جستجوی ادبیات با استفاده از PubMed با کلمات کلیدی “EMR” یا “سوابق پزشکی الکترونیکی” یا “EHR” یا “سوابق الکترونیکی سلامت” و “هزینه اثربخشی” انجام شد. جستجو به 10 سال از 2012 تا 2022 محدود شد. ده سال یک دوره دلخواه فقط شامل مطالعات اخیر باشد. 827 مقاله بالقوه وجود داشت. معیارهای ورود به مطالعه زیر اعمال شد:

کارآزمایی‌های بالینی، متاآنالیز یا مرور، و مرورهای سیستماتیک انتخاب شدند. این 278 نتیجه را شناسایی کرد. پس از بررسی، مقالاتی که بر EMR یا EHR و مقرون به صرفه بودن تمرکز نداشتند از بررسی حذف شدند. فقط 9 مقاله که بر EMR یا EHR و مقرون به صرفه بودن تمرکز داشتند برای بررسی انتخاب شدند.

 

 یک مرور کلی از بررسی های سیستماتیک در مورد EMR انجام داد. این مطالعه قادر به نتیجه گیری در مورد مقرون به صرفه بودن نبود. این به دلیل نتایج مختلط و غیرقطعی مطالعات اولیه است. بیشتر بررسی‌های سیستماتیک موجود در این بررسی مقرون به صرفه بودن را ارزیابی نکردند.

 

مطالعه تحلیل هزینه و فایده توسط لی و همکاران.[17] بازده مالی مثبت ناشی از استفاده از سیستم EMR را نشان می دهد.

 

مزایای اصلی کاهش زمان صرف شده برای ایجاد پرونده پزشکی جدید، کاهش اشتغال تمام وقت کارگران در بخش سوابق و سایر بخش ها و افزایش درآمدهای صورتحساب بود.

 

با این حال، گزارش ها و مطالعات فردی در رابطه با مقرون به صرفه بودن EMR وجود داشت.

 

 EMR می تواند در طی 5 سال مزایای مالی در برخی از اقدامات چشم پزشکی ایجاد کند. وانگ و همکاران.[18] به این نتیجه رسیدند که پیاده‌سازی سیستم‌های EMR در مراقبت‌های اولیه می‌تواند به نفع مالی سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی باشد.

 

EMR در بیمارستان عالی مقرون به صرفه بود.[7] بار دایان و همکاران.[8] مزایای مالی را با گنجاندن لیستی از لیست متخصصان ترجیحی به سیستم EMR موجود گزارش کرد. تحلیل مالی توسط اشمیت و همکاران.[9] اشاره می کند که مزایای پیش بینی شده بسیار بیشتر از هزینه اجرا و نگهداری EMR است. مزایای هزینه EMR می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله تخصیص مجدد نیروی کار، ساده سازی فرآیند کار، مستندسازی موثر، دسترسی به اطلاعات و ادعاهای صورتحساب موثر.

 

27 درصد از شیوه ها بازده سرمایه گذاری مثبتی داشته اند، به ویژه زمانی که هدف افزایش درآمد بوده است. مور و همکاران.[11] اشاره کرد که نظرسنجی ممکن است تغییرات احتمالی در روش‌های پرداخت (به عنوان مثال، پرداخت‌های سیستم مبتنی بر ارزش) را در نظر نگرفته باشد.

 

بررسی سیستمیک [1] در مورد مقرون به صرفه بودن EMR بی نتیجه بود. نویسندگان احساس می کنند که برخی از مطالعات [6-81718] مقرون به صرفه بودن EMR را تایید کرده اند.

 

بهره وری

 

جستجوی ادبیات با استفاده از PubMed با کلمات کلیدی “EMR” یا “سوابق پزشکی الکترونیکی” یا “EHR” یا “سوابق الکترونیکی سلامت” و “کارایی” انجام شد. تنها 499 مورد از 4091 مطالعه بالقوه، معیارهای ورود را مطابق با بالا برآورده کردند. در بررسی بیشتر، تنها سه مقاله که بر EMR/EHR و کارایی تمرکز داشتند در بررسی گنجانده شدند.

 

یک بررسی سیستمی در مورد اجرای EMR منتشر کرد. در این بررسی به کارایی اداری پرداخته شد. به نقل از داربیشایر، [12] که کاهش وظایف اداری و تکراری را به عنوان یکی از مزایای اصلی EMR گزارش کرد.

 

یافته‌های متضادی در مورد زمان برای مستندسازی وجود دارد، با برخی از مطالعات نشان می‌دهد که زمان اداری بیشتری صرف می‌شود و برخی دیگر نشان می‌دهند که کارایی را بهبود می‌بخشد. . تصورات در مورد تغییرات در حجم کار و بهره وری متفاوت بود. تأثیر بر میزان زمان صرف شده با بیماران قطعی نبود. برخی از مطالعات هیچ تفاوتی را گزارش نمی کنند، در حالی که برخی دیگر تأثیرات منفی و مثبت را بر روی زمان صرف شده توسط پزشکان با بیماران خود گزارش کردند.

 

در بررسی سیستماتیک خود.[23] اشاره کرد که EMR زمان ورود پزشکان به داده ها را طی یک سال پس از اجرای EMR افزایش داد.

 

این مطالعه همچنین اشاره کرد که گردش کار در اجرای EMR با استفاده از اسناد کاغذی و الکترونیکی ناکارآمد بود. به نظر می رسد اجرای کامل EMR برای مستندسازی با کاهش زمان صرف شده برای مستندسازی همراه باشد. در یک متاآنالیز، کامپانلا و همکاران.[24] ارتباطی بین EMR استفاده شده توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی و کاهش زمان مستندسازی پیدا کرد.

 

EMR می تواند انطباق و ارتباطات نظارتی را بهبود بخشد و بهبود فرآیند را به همراه داشته باشد. پیاده سازی EMR همچنین می تواند راه را برای کاهش استفاده از منابع بالقوه موثر و تخصیص مجدد بهتر هموار کند.[25]

 

EMR می تواند کیفیت اسناد را بهبود بخشد. با این حال، بیماران ممکن است احساس کنند که پزشک زمان کافی را با آنها صرف نمی کند، در حالی که پزشک نیز درگیر بررسی و مستندسازی داده ها در EMR است.

 

کیفیت مراقبت

 

جستجوی ادبیات با استفاده از PubMed با کلمات کلیدی “EMR” یا “سوابق پزشکی الکترونیکی” یا “EHR” یا “سوابق الکترونیکی سلامت” و “کیفیت مراقبت” انجام شد و 50891 مقاله بالقوه شناسایی شد. فقط 4435 معیارهای ورود را داشتند. در بررسی، 11 مقاله با تمرکز بر EMR/EHR و کیفیت مراقبت برای بررسی گنجانده شد.

 

در یک متاآنالیز EMR با تبعیت بالاتر از دستورالعمل و خطاهای دارویی کمتر همراه بود. در مطالعه دیگری، یک مرور سیستماتیک گزارش داد که پزشکان کیفیت اطلاعات بهبود یافته را درک کردند.

 

ورود داده ها در EMR کامل تر بود. سیستم‌های EMR همچنین خوانایی نوشتار پزشکان را بهبود بخشید و دسترسی به نمودارهای بیماران را بهبود بخشید. این مشکل با نمودارهای کاغذی بود. با این حال، باید خرابی ها یا خرابی های فنی احتمالی، ویروس ها و حملات باج افزار را در نظر داشت. اینها می توانند بر دسترسی و مهمتر از آن بر محرمانگی تأثیر بگذارند و مسئولیت را افزایش دهند. هنگامی که قابلیت های پشتیبانی تصمیم همراه با EMR وجود داشته باشد، از خطاهای دارویی و تداخلات خطرناک دارویی اجتناب می شود. با این حال، نتیجه گیری قطعی از داده های موجود دشوار است زیرا مطالعات قوی وجود ندارد.[2627]

 

یک مطالعه تصادفی کنترل شده در مقایسه با یادداشت های دست نویس، کیفیت مستندات بهتری را نشان داد. EMR از طریق راه‌های مختلف، از جمله بررسی تداخلات دارویی و پیروی از دستورالعمل‌ها، کیفیت مراقبت را بهبود می‌بخشد.

 

قابلیت استفاده

 

جستجوی ادبیات با استفاده از PubMed با کلمات کلیدی “EMR” یا “سوابق پزشکی الکترونیکی” یا “EHR” یا “سوابق الکترونیکی سلامت” و “قابلیت استفاده” انجام شد و 1091 مقاله بالقوه شناسایی شد. فقط 551 مورد معیارهای ورود را داشتند. در بررسی، تنها سه مقاله با تمرکز بر EMR/EHR و قابلیت استفاده برای بررسی گنجانده شد.

 

جامعه سیستم مدیریت و اطلاعات مراقبت های بهداشتی کاربردپذیری را به عنوان اثربخشی، کارایی و رضایت تجربه شده توسط کاربران EMR در کارشان برای دستیابی به وظایف خاص در محیط های مختلف تعریف می کند. عدم استانداردسازی EMR در سراسر جهان وجود دارد و از این رو هیچ روش ایده آلی برای ارزیابی قابلیت استفاده از EMR وجود ندارد. فروشندگان EMR معیارها و روش های قابلیت استفاده خود را تعریف می کنند. ارزیابی قابلیت استفاده موثر از سیستم‌های EMR می‌تواند به جلوگیری از اجرای سیستم‌های EMR بهینه و بهبود رابط‌های EMR برای استفاده ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی کمک کند. قابلیت استفاده از سیستم EMR به خطر افتاده می تواند به طور قابل توجهی بر تنظیمات بالینی و پذیرش EMR تأثیر منفی بگذارد.

 

یک بررسی سیستماتیک از ارزیابی‌های قابلیت استفاده EHR انجام شد. این مطالعه کمبود ارزیابی قابلیت استفاده معتبر در توسعه سیستم ها در مراحل مختلف را نشان داد. اکثر مطالعات در این بررسی از روش های نظرسنجی یا تفکر بلند برای ارزیابی قابلیت استفاده استفاده کرده اند.

 

به این نتیجه رسیدند که بین ادبیات و دیدگاه‌های ذینفعان در مورد قابلیت استفاده، چالش‌های ایمنی و شیوه‌ها در حین اجرای EMR ناهماهنگی وجود دارد. همچنین به نبود ابزارهایی برای کارگران خط مقدم که در ادبیات ظاهر می شود اشاره کرد. هزینه اجرای EMR در ادبیات هنگام ارائه بهترین شیوه ها در نظر گرفته نمی شود. بهبود مشارکت بین توسعه‌دهندگان، ذینفعان و سازمان‌های بهداشتی در مورد ایمنی و قابلیت استفاده بسیار مهم است. پنج حوزه کلیدی در بررسی قابلیت استفاده شناسایی شد که شامل آن می شود.

 

 سهولت یادگیری، بار شناختی و اثربخشی می‌تواند بر رتبه‌بندی قابلیت استفاده سیستم‌های EMR تأثیر بگذارد.[29] یکی از اجزای ضروری سیستم های EMR، سهولت یادگیری است. با گنجاندن بار شناختی در طراحی سیستم EMR، EMR می تواند موثر باشد. کاربران به احتمال زیاد در مدت زمان کوتاه تری با EMR سازگار می شوند. بار شناختی به عنوان نحوه ارائه اطلاعات و عملکرد بصری در سیستم EMR تعریف می شود.[29]

 

در حال حاضر، روش‌های استاندارد شده برای ارزیابی قابلیت استفاده سیستم‌های EMR وجود ندارد. ارزیابی قابلیت استفاده استاندارد می تواند مقایسه سیستم های مختلف EMR را آسان کند. کار مشترک بین ذینفعان و توسعه دهندگان می تواند قابلیت استفاده و ایمنی EMR را بهبود بخشد.

 

این مطالعه فقط ادبیاتی را که به زبان انگلیسی بوده در نظر می گیرد. همچنین ممکن است مطالعاتی وجود داشته باشد که ممکن است گزارش نشده باشد، به ویژه مطالعات منفی. همچنین کمبود مطالعات سیستماتیک در زمینه های خاص وجود دارد، زیرا این یک منطقه در حال تحول است. مطالعات سیستماتیک می تواند به ارزیابی و درک بهتر EMR کمک کند.

 

با نگاهی به آینده، سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در تلاش هستند تا منابع داده‌ای متعدد مانند داده‌های پزشکان جامعه را با داده‌های EMR مبتنی بر بیمارستان ادغام کنند. علاوه بر این، بیماران پرونده سلامت شخصی سیستم های سوابق مراقبت بهداشتی خود را نیز دارند (PHR). تحقیقات در زمینه یکپارچه سازی و تفسیر داده ها در PHR در حال انجام است.

 

امروزه داده‌های EMR در سیستم‌های مبتنی بر ابر ذخیره می‌شوند که دارای مفاهیم پزشکی-حقوقی هستند

 

اگر داده ها در کشور دیگری ذخیره شود، یک سازمان دولتی در آن کشور می تواند بدون رضایت معتبر از طریق یک فرآیند قضایی به داده ها دسترسی داشته باشد. EMR ها نیز در حال تبدیل شدن به هدف حملات باج افزار هستند.

 

نتیجه

 

EMR این پتانسیل را دارد که مزایای قابل توجهی برای پزشکان، اقدامات بالینی و سازمان ها و سیستم های مراقبت های بهداشتی ارائه دهد. با بهبود کیفیت مراقبت و ایمنی از طریق EMR، اثرات مالی احتمالاً قابل توجه خواهد بود. با این حال، در حال حاضر هیچ داده ای برای نشان دادن این موضوع وجود ندارد. مطالعه سیستماتیک در مورد مقرون به صرفه بودن EMR بی نتیجه بود. مقرون به صرفه بودن EMR ممکن است بسته به نوع عمل متفاوت باشد. EMR می تواند کیفیت اسناد را با تغییر در زمان صرف شده برای مستندسازی بهبود بخشد. EMR می تواند رعایت دستورالعمل ها را بهبود بخشد و خطاهای دارویی را کاهش دهد. علاوه بر این، کار مشترک بین ذینفعان و توسعه دهندگان EMR می تواند قابلیت استفاده و ایمنی EMR را افزایش دهد. موفقیت در هر سیستمی به آموزش و پذیرش کاربران بستگی دارد. این سیستم فرقی نداره خدمات پشتیبانی برای کاربران EMR ضروری است. سازمان ها و نهادها می توانند ارزیابی های سنجش قابلیت استفاده، مقرون به صرفه بودن و کنترل کیفیت را در در نظر گرفتن راه حل EMR انجام دهند. با این حال، کمبود ادبیات در برخی زمینه های کلیدی وجود دارد. تحقیقات آینده می تواند بر روی این شکاف تمرکز کند و به تکامل راه حل های موفق EMR کمک کند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!