مقاله جامع ناباروری در زنان و مردان

 

حقایق کلیدی

ناباروری یک بیماری دستگاه تناسلی زن یا مرد است که با عدم موفقیت در بارداری پس از 12 ماه یا بیشتر از مقاربت جنسی محافظت نشده منظم تعریف می شود.

ناباروری میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد – و تأثیری بر خانواده و جوامع آنها دارد. برآوردها حاکی از آن است که تقریباً از هر شش نفر در سنین باروری در سراسر جهان، یک نفر در طول زندگی خود ناباروری را تجربه می کند.

در دستگاه تناسلی مردان، ناباروری معمولاً به دلیل مشکلات در خروج مایع منی (1)، عدم وجود یا سطوح پایین اسپرم، یا شکل غیر طبیعی (مورفولوژی) و حرکت (حرکت) اسپرم ایجاد می شود.

در دستگاه تناسلی زنان، ناباروری ممکن است به دلیل طیفی از ناهنجاری‌های تخمدان‌ها، رحم، لوله‌های فالوپ و سیستم غدد درون ریز و غیره ایجاد شود.

ناباروری می تواند اولیه یا ثانویه باشد. ناباروری اولیه زمانی است که فرد هرگز حامله نشده باشد و ناباروری ثانویه زمانی است که حداقل یک بارداری قبلی حاصل شده باشد.

مراقبت از باروری شامل پیشگیری، تشخیص و درمان ناباروری است. دسترسی برابر و عادلانه به مراقبت های باروری همچنان یک چالش در اکثر کشورهاست. به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط. مراقبت از باروری به ندرت در بسته های ملی مزایای پوشش همگانی سلامت اولویت بندی می شود.

 

 

 

چه چیزی باعث ناباروری می شود؟

ناباروری ممکن است در اثر تعدادی از عوامل مختلف، چه در دستگاه تناسلی مرد یا زن، ایجاد شود. با این حال، گاهی اوقات نمی توان دلایل ناباروری را توضیح داد.

 

در دستگاه تناسلی زنان، ناباروری ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

 

اختلالات لوله‌ای مانند مسدود شدن لوله‌های فالوپ، که به نوبه خود در اثر عفونت‌های مقاربتی درمان‌نشده (STIs) یا عوارض سقط ناایمن، سپسیس پس از زایمان یا جراحی شکم/لگن ایجاد می‌شوند.

اختلالات رحمی که می توانند ماهیت التهابی داشته باشند (مانند آندومتریوز)، ماهیت مادرزادی (مانند سپتات رحم) یا طبیعت خوش خیم (مانند فیبروم)؛

اختلالات تخمدان، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و سایر اختلالات فولیکولی؛

اختلالات سیستم غدد درون ریز که باعث عدم تعادل هورمون های تولید مثل می شود. سیستم غدد درون ریز شامل هیپوتالاموس و غدد هیپوفیز است. نمونه هایی از اختلالات رایجی که این سیستم را تحت تاثیر قرار می دهند شامل سرطان های هیپوفیز و کم کاری هیپوفیز می باشد.

اهمیت نسبی این علل ناباروری زنان ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد، به عنوان مثال به دلیل تفاوت در زمینه شیوع بیماری های مقاربتی، یا سنین مختلف جمعیت های مورد مطالعه (4).

 

در دستگاه تناسلی مردان، ناباروری ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

 

انسداد دستگاه تناسلی که باعث اختلال در خروج مایع منی می شود. این انسداد می تواند در لوله هایی که منی را حمل می کنند (مانند مجاری انزالی و وزیکول های منی) رخ دهد. انسداد معمولاً به دلیل آسیب یا عفونت دستگاه تناسلی است.

اختلالات هورمونی که منجر به اختلال در هورمون های تولید شده توسط غده هیپوفیز، هیپوتالاموس و بیضه ها می شود. هورمون هایی مانند تستوسترون تولید اسپرم را تنظیم می کنند. نمونه ای از اختلالاتی که منجر به عدم تعادل هورمونی می شود شامل سرطان هیپوفیز یا بیضه است.

ناتوانی بیضه در تولید اسپرم، به عنوان مثال به دلیل واریکوسل یا درمان های پزشکی که سلول های تولید کننده اسپرم را مختل می کند (مانند شیمی درمانی).

عملکرد و کیفیت غیر طبیعی اسپرم شرایط یا موقعیت هایی که باعث شکل غیر طبیعی (مورفولوژی) و حرکت (حرکت) اسپرم می شود، بر باروری تأثیر منفی می گذارد. به عنوان مثال، استفاده از استروئیدهای آنابولیک می تواند باعث ایجاد پارامترهای غیر طبیعی منی مانند تعداد و شکل اسپرم شود (5).

عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل و چاقی می توانند بر باروری تأثیر بگذارند. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها و سموم محیطی می‌تواند مستقیماً برای گامت‌ها (تخم‌ک و اسپرم) سمی باشد و در نتیجه تعداد آن‌ها کاهش یافته و کیفیت پایینی داشته باشد (5،6).

 

 

چرا رسیدگی به ناباروری مهم است؟

هر انسانی حق برخورداری از بالاترین استانداردهای قابل دستیابی سلامت جسمی و روانی را دارد. افراد و زوجین حق دارند در مورد تعداد، زمان و فاصله فرزندان خود تصمیم بگیرند. ناباروری می تواند تحقق این حقوق ضروری بشری را نفی کند. بنابراین رسیدگی به ناباروری بخش مهمی از تحقق حق افراد و زوجین برای تشکیل خانواده است (7).

طیف وسیعی از افراد، از جمله زوج‌های دگرجنس‌گرا، شرکای همجنس‌گرا، افراد مسن‌تر، افرادی که در روابط جنسی نیستند و افرادی که دارای شرایط خاص پزشکی هستند، مانند برخی از زوج‌های ناسازگار با HIV و بازماندگان سرطان، ممکن است به مدیریت ناباروری و باروری نیاز داشته باشند. خدمات مراقبتی نابرابری‌ها و نابرابری‌ها در دسترسی به خدمات مراقبت از باروری بر اقشار فقیر، مجرد، بی‌سواد، بیکار و دیگر جمعیت‌های حاشیه‌نشین تأثیر می‌گذارد.

پرداختن به ناباروری همچنین می تواند نابرابری جنسیتی را کاهش دهد. اگرچه هم زنان و هم مردان ممکن است ناباروری را تجربه کنند، زنانی که در رابطه با یک مرد هستند اغلب از ناباروری رنج می برند، صرف نظر از اینکه نابارور هستند یا نه. ناباروری اثرات اجتماعی منفی قابل توجهی بر زندگی زوج‌های نابارور و به‌ویژه زنان دارد که اغلب خشونت، طلاق، انگ اجتماعی، استرس عاطفی، افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین را تجربه می‌کنند.

در برخی موقعیت‌ها، ترس از ناباروری می‌تواند زنان و مردان را از استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری منصرف کند، اگر از نظر اجتماعی برای اثبات باروری خود در سنین پایین به دلیل ارزش اجتماعی بالای فرزندآوری احساس فشار کنند. در چنین شرایطی، آموزش و مداخلات افزایش آگاهی برای پرداختن به درک شیوع و عوامل تعیین کننده باروری و ناباروری ضروری است.

 

 

پرداختن به چالش ها

در دسترس بودن، دسترسی و کیفیت مداخلات برای رسیدگی به ناباروری همچنان یک چالش در اکثر کشورهاست. تشخیص و درمان ناباروری اغلب در سیاست های ملی جمعیت و توسعه و استراتژی های بهداشت باروری اولویت بندی نمی شود و به ندرت از طریق تامین مالی بهداشت عمومی پوشش داده می شود. علاوه بر این، کمبود پرسنل آموزش‌دیده و تجهیزات و زیرساخت‌های لازم، و هزینه‌های بالای داروهای درمان در حال حاضر، موانع بزرگی حتی برای کشورهایی است که فعالانه به نیازهای افراد مبتلا به ناباروری رسیدگی می‌کنند.

در حالی که فناوری های کمک باروری (ART) بیش از سه دهه است که در دسترس هستند، با بیش از 5 میلیون کودک در سراسر جهان که از مداخلات ART مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) به دنیا می آیند، این فناوری ها هنوز تا حد زیادی در بسیاری از مناطق در دسترس، غیرقابل دسترس و غیرقابل دسترس هستند. جهان، به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​(LMIC).

سیاست های دولت می تواند بسیاری از نابرابری ها در دسترسی به مراقبت های باروری ایمن و موثر را کاهش دهد. برای مقابله موثر با ناباروری، سیاست‌های بهداشتی باید تشخیص دهند که ناباروری بیماری است که اغلب می‌توان از آن پیشگیری کرد و در نتیجه نیاز به درمان‌های پرهزینه و کم دسترسی را کاهش داد. گنجاندن آگاهی از باروری در برنامه‌های ملی آموزش جنسی، ترویج سبک زندگی سالم برای کاهش خطرات رفتاری، از جمله پیشگیری، تشخیص و درمان زودرس بیماری‌های مقاربتی، پیشگیری از عوارض سقط جنین ناایمن، سپسیس پس از زایمان و جراحی شکم/لگن، و رسیدگی به سموم محیطی مرتبط با ناباروری، مداخلات سیاستی و برنامه ای هستند که همه دولت ها می توانند اجرا کنند.

علاوه بر این، قوانین و سیاست‌های فعال‌کننده که بازتولید شخص ثالث و ART را تنظیم می‌کنند، برای تضمین دسترسی جهانی بدون تبعیض و حمایت و ارتقای حقوق بشر همه طرف‌های درگیر ضروری است. هنگامی که سیاست های باروری اجرا می شود، اطمینان از اینکه اجرای آنها نظارت می شود و کیفیت خدمات به طور مداوم بهبود می یابد ضروری است.

 

 

پاسخ سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی اذعان دارد که ارائه خدمات با کیفیت بالا برای تنظیم خانواده، از جمله خدمات مراقبت از باروری، یکی از عناصر اصلی سلامت باروری است. با درک اهمیت و تأثیر ناباروری بر کیفیت زندگی و رفاه افراد، سازمان بهداشت جهانی متعهد به رسیدگی به ناباروری و مراقبت از باروری از طریق:

همکاری با شرکا برای انجام تحقیقات اپیدمیولوژیک و علت شناسی جهانی در مورد ناباروری.

مشارکت و تسهیل گفتگوهای سیاسی با کشورهای سراسر جهان برای تنظیم ناباروری در یک محیط حقوقی و سیاستی توانمند.

حمایت از تولید داده ها در مورد بار ناباروری برای اطلاع رسانی تخصیص منابع و ارائه خدمات.

تدوین دستورالعمل های پیشگیری، تشخیص و درمان ناباروری مردانه و زنانه، به عنوان بخشی از هنجارها و استانداردهای جهانی مراقبت های کیفی مرتبط با مراقبت های باروری.

بازنگری و به روز رسانی مداوم سایر محصولات هنجاری، از جمله کتابچه راهنمای آزمایشگاهی سازمان بهداشت جهانی برای بررسی و پردازش مایع منی انسانی.

همکاری با ذینفعان مربوطه از جمله مراکز دانشگاهی، وزارتخانه های بهداشت، سایر سازمان های ملل متحد، بازیگران غیردولتی (NSA) و سایر شرکا برای تقویت تعهد سیاسی، در دسترس بودن و ظرفیت سیستم بهداشتی برای ارائه مراقبت های باروری در سطح جهانی.

ارائه پشتیبانی فنی در سطح کشور به کشورهای عضو برای توسعه یا تقویت اجرای سیاست ها و خدمات ملی باروری.

 

مفتخریم که نرم افزار HMIS شرکت راشن سیستم آریا مجهز به یکی از بهترین و کامل ترین سیستم های مربوط به ناباروری است که شامل همه سیستم های مورد نیاز یک مرکز درمان ناباروری و بخش های ناباروری بیمارستانها است و از بروز ترین دانش ها و متد ها در این زمینه بهره میگیرد

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!