Picture archiving and communication system (PACS) 

 

سیستم بایگانی و ارتباط تصاویر (PACS) چیست؟

 

سیستم بایگانی و ارتباط تصویر (PACS) یک فناوری تصویربرداری پزشکی است که عمدتاً در سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی برای ذخیره و انتقال دیجیتالی تصاویر الکترونیکی و گزارش‌های مرتبط بالینی استفاده می‌شود.

 

فناوری هایی مانند PACS با افزایش حجم تصاویر پزشکی دیجیتال در سراسر صنعت مراقبت های بهداشتی و تحلیل پیچیده داده های تصاویر رواج بیشتری پیدا می کنند. این نه تنها به این دلیل است که PACS می تواند انواع بسیاری از تصاویر را از بسیاری از دستگاه های تصویربرداری مختلف مدیریت کند، بلکه به این دلیل است که دسترسی آسان به تصاویر را برای اهداف تشخیصی و تصمیم گیری پزشکی امکان پذیر می کند.

 

PACS برای چه مواردی استفاده می شود؟

 

PACS برای ذخیره، بازیابی، ارائه و به اشتراک گذاری تصاویر تولید شده توسط روش های سخت افزاری مختلف پزشکی، مانند دستگاه های اشعه ایکس، اسکن های توموگرافی کامپیوتری (CT)، اسکن های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و دستگاه های اولتراسوند استفاده می شود. رسانه ذخیره سازی PACS می تواند آنلاین (فضای ذخیره سازی ابری) یا آفلاین (در محل) باشد.

 

PACS عمدتاً توسط رادیولوژیست ها استفاده می شود زیرا حوزه رادیولوژی به طور سنتی پرکارترین تولید کننده تصاویر اشعه ایکس است که نیاز به ذخیره، بازیابی و انتقال دارند. گفتنی است، امروزه فناوری‌های PACS در سایر بخش‌های پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی مانند تصویربرداری پزشکی هسته‌ای، قلب و عروق، آسیب‌شناسی، انکولوژی و پوست نیز گنجانده شده‌اند.

 

چهار جزء اصلی PACS چیست؟

 

هر PACS دارای چهار جزء اصلی است:

ماشین های تصویربرداری سخت افزاری
شبکه ایمن برای توزیع و تبادل تصاویر بیمار.

ایستگاه کاری یا دستگاه تلفن همراه برای مشاهده، پردازش و تفسیر تصاویر.

آرشیو الکترونیکی برای ذخیره و بازیابی تصاویر و اسناد و گزارشات مربوطه.

 

چهار کاربرد اصلی PACS چیست؟

 

در مراقبت های بهداشتی و پزشکی، PACS چهار کاربرد اصلی دارد:

 

ممکن است به جای فیلم های چاپی و مدیریت آرشیو فیزیکی استفاده شود.

به پزشکان در مکان‌های مختلف این امکان را می‌دهد تا داده‌های یکسانی را به‌منظور همکاری یا مشورت در مورد یک مورد خاص به طور همزمان بررسی کنند.

یک پلت فرم الکترونیکی برای تصاویر در ارتباط با سایر سیستم‌های خودکار فناوری اطلاعات سلامت مانند سیستم اطلاعات بیمارستان (HIS)، پرونده الکترونیک سلامت (EHR) و سیستم اطلاعات رادیولوژی برای تسهیل اشتراک‌گذاری داده‌ها و ارائه تصویر کامل‌تری از وضعیت بیمار به پزشکان ارائه می‌دهد. و درمان
به رادیولوژیست ها و سایر پرسنل رادیولوژی و پزشکی اجازه می دهد گردش کار معاینات بیمار را ساده و مدیریت کنند.

 

سیستم های ارتباطی و آرشیو تصاویر ابری چیست؟

 

PACS جایگزین نیاز به ذخیره و مدیریت فیلم‌ها و گزارش‌های کپی شده است. در عوض، تصاویر پزشکی و داده های غیر تصویری را می توان به صورت دیجیتالی در محل ذخیره کرد. بیشتر اوقات، چنین اطلاعاتی در فضای ابری ذخیره می شوند.

 

PACS مبتنی بر ابر داده‌های تصویربرداری پزشکی سازمان مراقبت‌های بهداشتی را در یک سرور امن خارج از سایت ذخیره و پشتیبان‌گیری می‌کند. امنیت ارائه‌دهنده PACS ابری یک ملاحظات مهم است زیرا توسط چندین مقررات الزامی شده است، مانند قانون امنیت قابل حمل و پاسخگویی بیمه سلامت (HIPAA) در ایالات متحده، این قانون و مقررات اضافی HIPAA بر حفظ حریم خصوصی اطلاعات بیمار حاکم است. برای حفظ این حریم خصوصی، سرور خارج از سایت باید بتواند داده ها را به صورت ایمن ذخیره کند و کنترل های مناسبی را برای حفظ امنیت داده ها و جلوگیری از به خطر افتادن آن توسط طرف های خارجی یا داخلی ترکیب کند. یک ابر PACS همچنین کارکنان پزشکی را قادر می‌سازد تا داده‌های تصویربرداری پزشکی را از هر دستگاه تایید شده، مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها مشاهده کنند.

 

ارائه دهندگان PACS مبتنی بر ابر اغلب از یک سیستم ابری ترکیبی استفاده می کنند که در آن تصاویر اولیه در محل مشتری و نسخه های پشتیبان در فضای ابری نگهداری می شود. انواع دیگری از معماری‌های ذخیره‌سازی ممکن است پیکربندی و به سرور PACS متصل شوند، مانند ذخیره‌سازی متصل مستقیم (DAS)، ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) یا شبکه منطقه ذخیره‌سازی (SAN)، که هر کدام امکان ارتقا، اتصال، و حفاظت بهبود یافته را می‌دهند. در برابر شکست و امنیت بیشتر.

 

مزایای آرشیو تصاویر و سیستم ارتباطی

 

استفاده از PACS، به ویژه PACS مبتنی بر ابر، نیازی به فایل و ذخیره دستی، بازیابی و ارسال اطلاعات حساس پزشکی، فیلم ها و گزارش ها را از بین می برد. در عوض، اسناد و تصاویر پزشکی را می‌توان به‌طور ایمن در سرورهای خارج از سایت قرار داد و با استفاده از نرم‌افزار PACS، ایستگاه‌های کاری و دستگاه‌های تلفن همراه، به‌طور ایمن از هر نقطه‌ای در جهان به آن دسترسی داشت.

 

دسترسی دیجیتالی فراگیر به به روزترین نسخه از تصاویر پزشکی، گزارش‌های بالینی و تاریخچه بیمار می‌تواند به پزشکان و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی کمک کند تا مراقبت‌ها را تسریع و بهبود بخشند، احتمال خطاهای درمان یا نسخه را کاهش دهند و از آزمایش‌های اضافی جلوگیری کنند. کاربران PACS می توانند برای کمک به بیماران و بهبود فرآیندهای داخلی (صورتحساب، آزمایش، ترخیص و غیره) به مستندات بالینی مراجعه کرده و با یکدیگر ارتباط بهتری برقرار کنند.

 

همچنین، از آنجایی که دیجیتالی کردن می‌تواند دسترسی به اطلاعات بیمار را تسریع کند و تاخیر در تفسیر، تشخیص و تصمیم‌گیری را کاهش دهد، می‌تواند ایمنی بیمار را نیز بهبود بخشد. به همین دلایل، PACS می‌تواند هم در زمان و هم در هزینه‌های مرکز بهداشتی و درمانی و بیمار صرفه‌جویی کند.

 

توسعه آرشیو تصاویر و سیستم های ارتباطی

 

استفاده مدرن از PACS را می توان به DICOM (تصویربرداری دیجیتال و ارتباطات در پزشکی) نسبت داد که یک پروتکل استاندارد برای مدیریت و انتقال تصاویر پزشکی و داده های مرتبط است. DICOM در ابتدا توسط انجمن ملی تولیدکنندگان برق (NEMA) و کالج آمریکایی رادیولوژی (ACR) توسعه یافت. فناوری‌های تصویربرداری را قادر می‌سازد تا با سیستم‌های سایر سازمان‌های بهداشتی ارتباط برقرار کرده و داده‌های سلامت را به آن‌ها منتقل کنند.

 

در سال 1983، ACR و NEMA کمیته مشترکی را برای توسعه استانداردهای فناوری تصویربرداری پزشکی و تسهیل توسعه و گسترش PACS تشکیل دادند. امروزه تقریباً تمام تولیدکنندگان عمده تجهیزات تصویربرداری پزشکی و شرکت های فناوری اطلاعات پزشکی PACS را ارائه می دهند. DICOM فرمت استاندارد فایل و پروتکل شبکه را برای ذخیره و بازیابی تصاویر پزشکی در PACS فراهم می کند.

 

استفاده از PACS با سایر فناوری های تصویربرداری پزشکی

 

فرآیندهای PACS به طور گسترده در مراقبت های بهداشتی پذیرفته شده اند. با این حال، فروشندگان PACS از نحوهای مختلفی در DICOM استفاده می کنند، که می تواند استفاده از داده های یک سیستم را در سیستم پزشکی دیگر دشوار کند. به دلیل عدم وجود یک استاندارد ثابت، فناوری آرشیو خنثی فروشنده (VNA) جایگزین PACS در برخی از تنظیمات مراقبت های بهداشتی و ادغام با PACS در برخی دیگر شده است.

 

VNA یکپارچه سازی داده ها را با تجزیه داده ها از یک PACS مبدا و سپس انتقال داده ها به سیستم جدید با نحو مناسب امکان پذیر می کند.

 

سیستم اطلاعات رادیولوژی (RIS) اغلب با PACS و VNA ها استفاده می شود. RIS یک سیستم نرم افزاری شبکه ای برای مدیریت تصاویر پزشکی و داده های مرتبط است. استفاده از آن با PACS و VNA مدیریت آرشیو تصاویر، سفارشات تصویر، ثبت سوابق و صورتحساب را آسان تر می کند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!